ערמונית מוגדלת

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
ערמונית מוגדלת

ערמונית מוגדלת – תסמינים, אבחון ומגוון אפשרויות הטיפול

הגדלה שפירה של הערמונית (ערמונית מוגדלת), היא מצב רפואי המתאפיין בבלוטת ערמונית שנפחה הולך וגדל, לתוך חלל השופכה (צינור המוביל שתן משלפוחית השתן החוצה). גדילת הערמונית היא תהליך שקורה עם הזמן לכל הגברים, ושכיחותו עולה עם הגיל, אך קצב הגדילה יכול להשתנות מאדם אחד לאחר. במרבית המקרים, תהליך גדילת הערמונית ייעשה משמעותי יותר החל מגיל 50. 

התופעה עלולה להוביל לבעיות במתן שתן, ולפגיעה משמעותית באיכות חייהם של הסובלים ממנה. במקרים מסוימים, ערמונית מוגדלת אף עשויה לגרום לבעיות בריאותיות, כמו אצירת שתן, זיהומים ואי-ספיקת כליות. היום ניתן לאבחן ולטפל בהגדלה שפירה של הערמונית במגוון דרכים יעילות, עליהן נפרט במאמר.

מהם התסמינים של ערמונית מוגדלת?

הגדלה שפירה של הערמונית עשויה להתבטא בתסמינים שונים, לרבות מתן שתן בתדירות גבוהה, תחושת דחיפות וקושי להתאפק, זרם שתן חלש או מקוטע, תחושה של חוסר התרוקנות והטלת שתן לילית (נוקטוריה). תסמינים אלו יכולים לפגוע באיכות החיים, ולכן אם אתם סובלים מהם – חשוב לפנות לייעוץ רפואי לצורך אבחון וקבלת טיפול מתאים.

אבחון הגדלה שפירה של הערמונית

תהליך האבחון כולל בעיקר תשאול המטופל, בדיקת היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית. במידת הצורך, ניתן להפנות לבדיקות מעבדה נוספות, כמו בדיקת נתרן בדם, תפקודי כליות, ובדיקת PSA בדם. במקרים מסוימים, המטופל יתבקש בנוסף לכך גם לנהל יומן השתנה, למלא שאלון הערכת תסמינים (IPSS), או לעבור בדיקת שתן.

כיצד ניתן לטפל בערמונית מוגדלת?

ישנן דרכים שונות לטפל בהגדלה שפירה של הערמונית, והטיפול הנבחר ייקבע בהתאם לאופי וחומרת התסמינים, וכן לפי מידת הפגיעה באיכות חייו של המטופל כתוצאה מהם. כמו כן, מובאים בחשבון פרמטרים נוספים, כמו גיל המטופל, מחלות רקע והעדפותיו האישיות. לעתים ניתן להסתפק במעקב בלבד, כולל בדיקות דם, שתן ואולטרסאונד, ובשינוי אורח החיים. במקרים אחרים עשוי לעלות הצורך בטיפול תרופתי או ניתוחי.

טיפול תרופתי

ישנן תרופות מסוגים שונים, שיכולות לסייע במצב של ערמונית מוגדלת. סוג התרופה והמינון ייקבעו על ידי הרופא המטפל לאחר ביצוע אבחון. חשוב לדעת כי לכל תרופה תופעות לוואי משלה, ולכן כדאי לשאול את הרופא המטפל לגבי התופעות השכיחות לפני תחילת הטיפול. אלו התרופות העיקריות המשמשות לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית:

  • חוסמי אלפא – תרופות המרפות את השרירים בערמונית וסביבתה, כדי להקל על מעבר ומתן שתן.
  • מעכבי 5 אלפא רדוקטז – תרופות החוסמות את ההורמונים הגורמים לגדילת הערמונית.
  • אנטיכולינרגים – תרופות המפחיתות את התכווצויות שלפוחית השתן (ובכך מסייעות להפחתת התדירות והדחיפות במתן שתן).

 

טיפול ניתוחי

היום מרבית הניתוחים לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית נעשים בגישה אנדוסקופית, שאינה דורשת פתיחה של הבטן. זוהי גישה זעיר-פולשנית, הנעשית דרך צינור השופכה, בעזרת סיב אופטי ייחודי שבקצהו מצלמה, וכלי ייעודי המאפשר להסיר את החלק המוגדל של הערמונית. רק במקרים נדירים עשוי לעלות הצורך בניתוח פתוח.

REZUM – טיפול זעיר-פולשני מתקדם

אחד הטיפולים החדשניים הקיימים היום עבור ערמונית מוגדלת – הוא טיפול REZUM. הטיפול מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת, המשתמשת באדי מים שמוחדרים לערמונית באמצעות תדר רדיו, ויכול להחליף טיפול תרופתי או ניתוח קונבנציונלי.

טיפול REZUM נעשה בטשטוש ולפיכך לא כרוך בכאבים במהלכו. באמצעות סיב אופטי, מוחדרת אנרגיית קיטור לערמונית, שם האדים החמים מובילים להרס של תאי הערמונית המוגדלת. התוצאה היא הפחתת הלחץ על השופכה, ושיפור ניכר בתסמינים במערכת השתן כבר בשבועיים שלאחר הניתוח.

טיפול REZUM מבוצע במרפאתו של פרופ' דוד מרגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית. לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר שבראש העמוד.