ערמונית מוגדלת ערכים: מתי הם סימן לבעיה?

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
ערמונית מוגדלת ערכים

בדיקת PSA היא בדיקת סקר, המסייעת לזהות בעיות שונות בערמונית, לרבות ערמונית מוגדלת, דלקת של הערמונית וסרטן הערמונית. אז מהו PSA ואיך הוא קשור להגדלה שפירה של הערמונית? ומה משמעות הערכים של רמות ה-PSA במצב של ערמונית מוגדלת? ועד כמה הבדיקה אמינה? על כל השאלות האלו נענה במאמר הבא.

מהו PSA?

PSA הוא חלבון המיוצר על ידי תאים בבלוטת הערמונית, והוא חשוב לייצור נוזל הזרע. כמויות קטנות של החלבון משתחררות לדם, ולכן ניתן לזהות אותו בבדיקת דם. ערכים גבוהים של PSA בדם יכולים להיות אינדיקציה לערמונית מוגדלת, אך חשוב לדעת כי רמות ה-PSA מושפעות גם מגורמים נוספים, לרבות גיל המטופל, דלקות בערמונית או בשתן ועוד.

אילו ערכים של PSA עשויים להעיד על מצב של ערמונית מוגדלת?

אין תשובה חד-משמעית לשאלה זו. הסיבה לכך היא שרמת ה-PSA בדם מושפעת מגורמים שונים ורבים, כפי שצוין לעיל. לפיכך לא ניתן לקבוע מספר קבוע וספציפי של רמת PSA שמהווה אינדיקציה ספציפית להגדלה שפירה של הערמונית. רמת ה-PSA שתיחשב לא תקינה עבור גבר בן 50, תהיה שונה מהרמה שתדליק נורה אדומה עבור גבר בן 70.

לכן, חשוב לדעת כי אבחון הגדלה שפירה של הערמונית יכול להתבצע באמצעות בדיקות נוספות מלבד PSA, לרבות בחינת ההיסטוריה הרפואית של המטופל ותסמיניו, וכן בדיקות מעבדה נוספות במידת הצורך, כמו בדיקת שתן, תפקודי כליות ובדיקת נתרן בדם. אם אכן ה-PSA הוא מוגבר – המטופל יופנה לבדיקת MRI לשם המשך בירור.

מעוניינים במידע נוסף על דרכי האבחון ומגוון השיטות לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית? פרופ׳ דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית, בעל ניסיון עשיר באבחון וטיפול בערמונית מוגדלת. לפרטים נוספים התקשרו למספר בראש העמוד ונשמח לתאם לכם תור.