כריתת ערמונית: השלכות ותופעות לוואי 

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
כריתת ערמונית

ניתוח כריתת ערמונית (המכונה גם כריתה רדיקלית של הערמונית) הוא אחת מאפשרויות הטיפול לסרטן הערמונית, סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בארץ ובעולם. מטרת הניתוח היא להסיר את בלוטת הערמונית, כולל התאים הסרטניים שנמצאו בה. כמו הליכים כירורגיים אחרים, גם לניתוח כריתת ערמונית עשויות להיות השלכות ותופעות לוואי. מה חשוב לדעת על הסיכונים בניתוח? אילו תופעות לוואי עלולות להיגרם? ואילו אפשרויות טיפול נוספות ישנן לסרטן הערמונית? על הכל נפרט במאמר זה.

אפשרויות הטיפול בסרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא גידול ממאיר הנוטה להתקדם באיטיות, דבר המאפשר אופציות טיפוליות רבות. הטיפולים האפשריים לסרטן זה, מלבד כריתת הערמונית, כוללים: מעקב פעיל, טיפול בקרינה, טיפול הורמונלי וטיפולים ממוקדים. חשוב להדגיש כי לא כל מקרה של גידול סרטני בערמונית בהכרח יצריך כריתה, ובחירת הטיפול תיעשה על ידי רופא מומחה, בהתאם לפרמטרים שונים. מצב הגידול, גיל המטופל, מצב בריאותי, מחלות רקע, מידת הסיכון להתפשטות הגידול והעדפותיו האישיות של המטופל – הם כולם פרמטרים חשובים שמובאים בחשבון כאשר נשקל סוג הטיפול.

כריתת ערמונית – אילו השלכות ותופעות לוואי ישנן לניתוח?

כאמור, כריתת ערמונית היא הליך כירורגי לכל דבר ועניין – ולכן עשויות להיות השלכות וקיימים סיכונים שחשוב להיות מודעים להם. לצד זאת, כדאי לזכור כי חומרת הסיבוכים יכולה להשתנות ממטופל למטופל. הסיבוכים העיקריים כוללים:

סיבוכים תוך-ניתוחיים ומוקדמים – ככל ניתוח, גם בכריתת ערמונית עשויים להופיע סיבוכים במהלך הניתוח ומיד לאחריו. סיבוכים אלו כוללים דימומים, זיהומים ופגיעה באיברים סמוכים (רקטום ושלפוחית השתן). סיבוכים אלו הם נדירים ולרוב מינוריים.

סיבוכים מאוחרים – הבעיה העיקרית בכריתת הערמונית היא שני סיבוכים המופיעים בשלב מאוחר יותר, ויכולים לגרום לירידה משמעותית באיכות החיים:

  1. הפרעות במתן שתן עד אי שליטה – הסיכון לפגיעה בשליטה על שתן לאחר ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית יחסית נמוך ועומד על כ-7%.
  2. הפרעות בתפקוד המיני – כיוון שעצבי הזקפה עוברים מ-2 צידי הערמונית, יש סכנה של פגיעה בהם במהלך ניתוח לכריתת הערמונית. הסיכון לפגיעה בזקפה הוא כ-50%.

טיפולים פוקליים לסרטן הערמונית

הקדמה הטכנולוגית הובילה לפיתוח של שיטות מתקדמות וזעיר-פולשניות לטיפול בסרטן ערמונית ממוקם (בדרגת סיכון נמוכה או בינונית). טיפולים אלה מכונים ״טיפולים פוקליים״, משום שהם מאפשרים להסיר את הרקמה הפגועה בלבד באופן ממוקד, ללא צורך בכריתה מלאה של הערמונית ותוך שימור מקסימלי של הרקמה הבריאה מסביב. האפשרויות כוללות, בין היתר:

  • טיפול ננו נייף נייף (Nano-Knife, באמצעות אנרגיה חשמלית)
  • קריותרפיה ממוקדת (באמצעות גז ארגון, המשמיד את התאים הסרטניים).

בשונה מניתוח כריתת ערמונית, לטיפולים אלה תופעות לוואי מינימליות. כך שניתן לטפל ביעילות בסרטן הערמונית, ללא השלכות קשות, ועם חזרה מהירה לשגרה.

פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בעל שם עולמי בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית, ובעל ניסיון רב בטיפולים ממוקדים. לתיאום פגישת ייעוץ עם פרופ' מרגל התקשרו למספר שבתחתית העמוד.