קושי במתן שתן אצל גברים הסובלים מערמונית מוגדלת 

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
קושי במתן שתן

ערמונית מוגדלת (הגדלה שפירה של הערמונית) היא מצב שבו בלוטת הערמונית הולכת וגדלה. כיוון שצינור השתן המעביר שתן מהשלפוחית אל מחוץ לגוף (השופכה) זורם בתוך הערמונית הגדלה – זו יוצרת לחץ על הצינור. מדובר בתופעה נפוצה בקרב גברים, ששכיחותה הולכת ועולה עם הגיל, והיא נעשית משמעותית יותר מגיל 50. הערמונית המוגדלת משפיעה על תפקוד מערכת השתן וגורמת בין היתר לתסמינים כמו קושי במתן שתן, הטלת שתן בתדירות גבוהה, תחושה של חוסר התרוקנות והטלת שתן לילית (נוקטוריה). כדי למנוע פגיעה ממשית באיכות החיים, מומלץ להיוועץ ברופא מומחה עם הופעת התסמינים הללו. חשוב שתדעו כי ישנם טיפולים יעילים למצב זה, המשפרים את איכות החיים.

קושי במתן שתן אצל גברים

הלחץ שנגרם על צינור השופכה בשל נפחה ההולך וגדל של בלוטת הערמונית מוביל כאמור לתסמינים במערכת השתן. מלבד קושי במתן שתן, התסמינים כוללים גם זרם שתן מקוטע/חלש, עיכוב בתחילת מתן שתן, הטלת שתן לילית, תחושת חוסר התרוקנות לאחר מתן שתן ודחיפות במתן שתן. חשוב לדעת כי בעיות במתן שתן אצל גברים עלולות להיות גם סימן לסרטן הערמונית, או לבעיה רפואית אחרת (פיזית או נוירולוגית), אך הגורם העיקרי הוא ערמונית מוגדלת. לפיכך, עדיין ישנה חשיבות לאבחנה מבדלת ולשלילת אפשרות לגורם אחר.

אבחון קושי במתן שתן

תהליך האבחון שיאפשר לדעת אם מקור הבעיות במתן שתן הוא מצב של ערמונית מוגדלת, יכלול אנמנזה (תשאול המטופל), בחינת תסמינים וההיסטוריה הרפואית. כמו כן, תתבצע בדיקת גופנית ובדיקות דם ושתן, לרבות בדיקת PSA, אולטרסאונד של דרכי השתן במידת הצורך ויומן השתנה (אופציונלי).

טיפול בערמונית מוגדלת

חשוב לדעת כי טיפול מתאים לערמונית מוגדלת יוביל לשיפור בתסמינים ויפחית את הבעיות במתן שתן, וכתוצאה מכך יסייעו לשפר משמעותית את איכות החיים של המטופלים. בחירת הטיפול תיעשה על ידי רופא מומחה ובהתאם למאפייני המטופל וחומרת התסמינים מהם הוא סובל.

  • מעקב בלבד – במצבים קלים ניתן להסתפק במעקב בלבד, הכולל בדיקות דם, שתן ואולטרסאונד, ושינוי באורח החיים.
  • טיפול תרופתי – תרופות מסוג חוסמי אלפא, מעכבי 5 אלפא רדוקטז או אנטיכולינרגים.
  • טיפול ניתוחי – מרבית הניתוחים לערמונית מוגדלת נעשים בגישה זעיר-פולשנית, דרך צינור השופכה (ללא חתכים) ובאמצעות סיב אופטי דק ומכשור זעיר. אחד הניתוחים החדשניים לערמונית מוגדלת הוא טיפול REZUM, המשתמש באדי מים כדי להרוס את תאי הערמונית המוגדלת. ניתן לראות שיפור בתסמינים ובאיכות החיים תוך שבועיים בלבד מהניתוח. טיפול זה יכול להחליף תרופות, הכרוכות בתופעות לוואי.

פרופ' דוד מרגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית, מבצע טיפולי REZUM לערמונית מוגדלת במרפאתו. למידע נוסף על הטיפול ותיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר שבתחתית העמוד.