תפקוד מיני אחרי ניתוח הוצאת הערמונית

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
תפקוד מיני אחרי ניתוח הוצאת הערמונית

הפרעות תפקוד מיני אחרי ניתוח הוצאת הערמונית הן בין התופעות השכיחות ביותר בקרב חולים בסרטן הערמונית. הפרעות אלה יכולות להופיע גם לאחר טיפולים לסרטן הערמונית שאינם כרוכים בכריתתה, אך הם בעיקר שכיחים לאחר הוצאת הערמונית. אילו בעיות תפקוד מיני יכולות להופיע לאחר הוצאת הערמונית? כיצד מטפלים בבעיות אלו? והאם יש דרך למנוע אותן? נענה על כל השאלות האלו במאמר הבא.

בעיות תפקוד מיני אחרי ניתוח הוצאת הערמונית

היום קיים מגוון רחב של טיפולים לסרטן הערמונית, שיכולים להתאים לשלבים שונים של המחלה. לא כל טיפול בסרטן הערמונית יוביל בהכרח לבעיות בתפקוד המיני, אך אחד הטיפולים שבהם השכיחות לבעיות אלו היא גבוהה יותר, הוא כריתה רדיקלית של הערמונית. פגיעה בתפקוד המיני לאחר כריתת ערמונית נגרמת לרוב בשל פגיעה בכלי הדם, בעצבים, או בשניהם. הבעיות בתפקוד המיני לרוב מתבטאות בהפרעות במנגנון הזקפה, פגיעה באורגזמה (היעדר או ירידה בעוצמה) וכאבים בזמן קיום יחסי מין ובזמן אורגזמה.

גורמים שיכולים להשפיע על התפקוד המיני לאחר כריתת ערמונית

חשוב לדעת כי תפקוד מיני אחרי ניתוח הוצאת הערמונית מושפע לא רק מהניתוח עצמו, אלא גם מפרמטרים נוספים. במילים אחרות, רמת החומרה של בעיות בתפקוד המיני, וכן היכולת לחזור לתפקוד מיני תקין לאחר כריתת ערמונית תלויות בגורמים שונים, ביניהם גיל המטופל ומצבו לפני הניתוח. מבחינת גיל, לרוב ככל שהמטופל מבוגר יותר (מעל גיל 70), כך החזרה לתפקוד מיני עשויה לקחת זמן רב יותר בהשוואה למטופלים צעירים יותר (50-60). באשר לתפקוד המיני, גברים שתפקודם היה תקין לפני הניתוח הם בסבירות גבוהה יותר לחזור לתפקוד גם אחרי הניתוח, בהשוואה לאלו שתפקודם היה לקוי עוד לפני כריתת הערמונית.

האם אפשר למנוע בעיות בתפקוד המיני כאשר מטפלים בסרטן הערמונית?

כאמור, ישנם טיפולים רבים ושונים לסרטן הערמונית, המתאימים לשלבים שונים של המחלה. חלקם עלולים להוביל לתופעות לוואי כמו בעיות בתפקוד המיני, האופייניות בעיקר לטיפולים כמו ניתוח לכריתת הערמונית, טיפול קרינתי, או טיפול הורמונלי. עם זאת, ישנם טיפולים מתקדמים שבהחלט מאפשרים למנוע או למזער את הבעיות בתפקוד המיני באופן משמעותי – כמו טיפולים ממוקדים (פוקליים). הטיפולים הללו מאפשרים באמצעות שיטות חדשניות לטפל באופן ממוקד בגידול עצמו, ללא צורך בכריתה של הערמונית ותוך שימור התפקוד המיני.

פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית בעל שם עולמי בסרטן הערמונית, המבצע טיפולים ממוקדים בשיטות מתקדמות, לרבות HIFU, ננונייף וקריותרפיה ממוקדת. לתיאום פגישת ייעוץ עם פרופ' מרגל התקשרו למספר שבראש העמוד.