ערמונית: אנטומיה, תפקיד ובעיות נפוצות

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
ערמונית

ערמונית היא בלוטה קטנה, הממוקמת באגן בגופם של גברים, ליד שלפוחית השתן והחלחולת. היא מקיפה את צינור השופכה (האחראי על הובלת שתן מהשלפוחית החוצה), והיא חשובה לייצור ואגירת נוזל הזרע. הבלוטה מפרישה את חלבון ה-PSA (Prostate Specific Antigen), שתפקידו לסייע בשיפור הנוזליות של נוזל הזרע (ובתנועתיות של תאי הזרע), כך שיוכל להיפלט בקלות מהאשכים אל מחוץ לגוף. כמו כן, בשל מיקומה של הערמונית בסמוך לשלפוחית השתן, היא משפיעה גם על מתן שתן.

בעיות נפוצות

מאחר שבלוטת הערמונית מעורבת גם במערכת הרבייה הגברית וגם במערכת השתן, בעיות המתפתחות בבלוטה עשויות להשפיע על שתי המערכות הללו, דבר שיכול להוביל לפגיעה בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים הכללית. הנה הבעיות הרפואיות העיקריות שיכולות להופיע בערמונית:

ערמונית מוגדלת (הגדלה שפירה של הערמונית)

מדובר בתופעה נפוצה בקרב גברים, ששכיחותה עולה עם הגיל. ערמונית מוגדלת מתבטאת בגדילה של הבלוטה, שלרוב נעשית משמעותית יותר מגיל 50 ומעלה. תופעה זו עשויה להוביל לבעיות במתן שתן, עקב נפחה ההולך וגדל של הבלוטה אל תוך צינור השופכה. התסמינים יכולים להשתנות והם כוללים קושי במתן שתן, זרם שתן חלש/מקוטע, דחיפות ותכיפות במתן שתן, תחושה של חוסר התרוקנות מלאה והטלת שתן לילית.

הטיפול בערמונית מוגדלת ייקבע בהתאם לגיל המטופל, מחלות רקע, התסמינים ומידת השפעתם על איכות חייו של המטופל. לעתים כלל לא יהיה צורך בטיפול, וניתן להסתפק במעקב בלבד (הכולל ביצוע בדיקות דם ושתן תקופתיות), ובביצוע שינויים באורח החיים. הטיפולים האופציונליים כוללים טיפול תרופתי או ניתוחי. היום ישנן טכנולוגיות מתקדמות לטיפול בערמונית מוגדלת, כולל טיפול REZUM, טכניקה חדשנית, זעיר-פולשנית, המשתמשת באדי מים חמים, ההורסים את תאי הערמונית המוגדלת.

דלקת בערמונית

דלקת ערמונית (מכונה גם פרוסטטיטיס) היא מצב המתאפיין בגירוי ונפיחות של הבלוטה, בשל זיהום או דלקת. התסמינים משתנים ממטופל למטופל, ויכולים לכלול כאבים בזמן מתן שתן/פליטת זרע, תחושת חוסר נוחות בשק האשכים ובפין, וקושי במתן שתן. יש לציין כי התסמינים עלולים להופיע לסירוגין במשך תקופה ארוכה, או בפתאומיות. בשונה ממחלות אחרות בבלוטה, דלקת בערמונית יכולה להופיע בכל גיל. נהוג להבחין בין שני סוגים עיקריים של דלקת בערמונית: דלקת כרונית, המתאפיינת בתסמינים שנמשכים לפחות שלושה חודשים, ודלקת חריפה המתבטאת בתסמינים המופיעים בפתאומיות. אם מקור הדלקת מזיהום חיידקי, ניתן לטפל בה באנטיביוטיקה.

סרטן הערמונית

תאים סרטניים בבלוטת הערמונית נחשבים למצב נפוץ בקרב גברים, וסרטן הערמונית הוא סוג הסרטן השכיח ביותר אצלם (בעיקר בגברים מגיל 50 ומעלה). במרבית המקרים הסרטן בערמונית מתקדם לאט, אך חשוב להכיר את הסימנים ולאבחן בשלב מוקדם, כדי להעלות את הסיכוי להחלמה מיטבית. היום ישנו מגוון רחב של טיפולים לסרטן הערמונית. סוג הטיפול ייבחר בעיקר לפי המאפיינים הספציפיים של הגידול ומצבו הרפואי של המטופל. אפשרויות הטיפול כוללות מעקב אקטיבי, טיפול בקרינה, טיפול הורמונלי, כימותרפיה, ניתוח לכריתת הערמונית וטיפולים ממוקדים (פוקליים).

לתיאום פגישת ייעוץ אצל פרופ' מרגל, מומחה בעל שם עולמי בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית – התקשרו למספר שבראש העמוד.