סרטן הערמונית תוחלת חיים וסיכויי החלמה 

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
סרטן הערמונית תוחלת חיים וסיכויי החלמה

סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים בישראל. כפי שצוין במאמרים קודמים בנושא, הסבירות להחלים ממנו היא גבוהה, בעיקר בשל העובדה שהוא נוטה להתקדם בקצב איטי, ובזכות בדיקות סקר לגילוי מוקדם (כמו בדיקת PSA).

למרות זאת, חשוב לא לזלזל בסרטן זה, שכן כל מקרה לגופו – ובהחלט ישנם מקרים של סרטן ערמונית אלים, שמתקדם בקצב מהיר יותר ועלול להיות סכנת חיים ממשית. כמו כן, ככל שנקדים לגלות את הגידול הסרטני, כך הטיפול יהיה אפקטיבי יותר, עם תופעות לוואי מינימליות ופגיעה מזערית באיכות החיים, אם בכלל. לכן, כאשר אנו מתייחסים לעניין סרטן הערמונית תוחלת חיים, כמו גם סרטן הערמונית סיכויי החלמה – יש להביא בחשבון פרמטרים שונים. מעבר לכך, היום ישנן בדיקות מתקדמות המאפשרות לבצע הערכת סיכון מדויקת לגבי הגידול, ובהתאם לכך לבחור בטיפול היעיל ביותר ולהגדיל את סיכויי ההחלמה. על כל אלה נרחיב במאמר הבא.

סרטן הערמונית סיכויי החלמה – איך יודעים?

באופן כללי, סיכויי ההחלמה מסרטן זה הם גבוהים במיוחד בהשוואה לסוגי סרטן אחרים, ועומדים על כ-97%. במילים אחרות, אם נתייחס לשאלת סרטן הערמונית תוחלת חיים, הרי שהיא לרוב לא תיפגע בשל המחלה. אך חשוב לזכור כי הסיבה העיקרית לכך היא בדיקות הסקר לגילוי מוקדם, שבלעדיהן הגידול הסרטני עלול להתגלות בשלב מתקדם יותר וקשה יותר לטיפול. הפרמטרים שמשפיעים על סיכויי ההחלמה כוללים את גיל המטופל, רקע רפואי, דרגת המחלה ושלבי המחלה. היום ישנה דרך טובה להעריך מראש את מידת האגרסיביות של הגידול הסרטני – באמצעות בדיקה גנומית.

מהי בדיקה גנומית ומתי משתמשים בה?

בדיקות גנומיות הן למעשה דרך יעילה להעריך את מידת האגרסיביות של הגידול בערמונית, ולנבא את הסיכוי לתמותה. במילים אחרות, מדובר בכלי המסייע רבות בהערכת סרטן הערמונית תוחלת חיים. הבדיקה הגנומית כשמה כן היא – מאתרת שינויים גנומיים (מוטציות) בתאים הסרטניים. שינויים אלה ברצף הדנ״א, כאשר הם מתבטאים בקצב התחלקות התאים, מהווים אינדיקציה לסיכון גבוה יותר לתהליך סרטני.

הבדיקה נעשית על דגימה (ביופסיה) של תאים מהגידול הסרטני, המועברת למעבדה. התוצאות המתקבלות מספקות מידע על מידת האגרסיביות של הגידול, כמו גם מנבאות את הסבירות למחלה חמורה, לתמותה ולהתפתחותן של גרורות תוך 10 שנים.

הבדיקה הגנומית יעילה במיוחד לצורך בחירת סוג הטיפול והתאמתו בצורה מיטבית למצבו של המטופל. בדיקה זו שימושית לא רק לאחר שאותר גידול, אלא גם עוד לפני שהוא התגלה, אצל אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון לסרטן מסוג זה.

לסיכום, הערכת סרטן הערמונית תוחלת חיים ניתנת לביצוע באמצעים מתקדמים שונים, כמו הבדיקה הגנומית, המאפשרת הערכה מדויקת של מידת האגרסיביות של הגידול וסיכויי ההחלמה בהתאם.

פרופ׳ דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית ומהמובילים בעולם באבחון וטיפול בסרטן הערמונית. למידע נוסף על סרטן הערמונית סיכויי החלמה ומגוון הטיפולים האפשריים, התקשרו למספר שבראש העמוד ונשמח לתאם לכם פגישת ייעוץ.