סרטן הערמונית – שאלות ותשובות

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
סרטן הערמונית שאלות ותשובות

בלוטת הערמונית מהווה חלק ממערכת הרבייה הגברית, והיא אחראית על ייצור נוזל הזרע. כמו באיברים אחרים בגוף, גם בערמונית עשויים להתפתח תאים סרטניים. למעשה, מדובר בתופעה שכיחה יחסית ואחד מכל תשעה גברים ילקה בסרטן הערמונית במהלך חייו. שכיחות המחלה עולה עם הגיל והיא מגיעה אף לשיעור של 50% בגיל 70 ומעלה. מאחר שמדובר במצב נפוץ, עשויות לעלות לא מעט שאלות סביב הנושא, בין היתר לגבי אבחון המחלה, קצב התפתחותה, טיפולים מתקדמים ועוד. במאמר הבא תוכלו למצוא תשובות לכל השאלות הללו על סרטן הערמונית.

האם סרטן הערמונית הוא תמיד סרטן איטי?

סרטן הערמונית לא תמיד מתפתח בקצב איטי. אמנם ניתן להגיד שבמרבית המקרים הוא מתפתח באיטיות רבה, אך בהחלט קיימים מקרים של מחלה המתקדמת בקצב מהיר, שעלולה לשלוח גרורות ולהתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות. במקרים אלו, יידרש טיפול בהקדם. חשוב לדעת כי גם אם הגידול לרוב מתפתח לאט, הוא עם הזמן עלול להוביל לתסמינים שיכולים לפגוע באיכות החיים, לכן ישנה חשיבות רבה לביצוע בדיקות סקר ולאבחון מוקדם ככל הניתן של המחלה. מעבר לכך, מחקרים מצביעים על כך שגילוי מוקדם יוביל לריפוי של המחלה ב-99% מהגברים.

כיצד מאבחנים סרטן מסוג זה?

אבחון גידול ממאיר בערמונית לרוב יתחיל עם בדיקת PSA בדם. PSA (Prostate Specific Antigen) הוא חלבון המופרש מבלוטת הערמונית, שעלייה בריכוזו בדם עלולה להצביע על גידול סרטני. עם זאת, רמה גבוהה של החלבון בדם גם יכולה להצביע על בעיות אחרות, לכן נדרשות בדיקות נוספות לצורך אישוש האבחנה – ובעיקר בדיקת ביופסיה. היום ישנה בדיקה מתקדמת – ביופסיה חכמה (פיוז'ן), המאפשרת אבחון מדויק יותר של סרטן הערמונית. הבדיקה נעשית תחת טשטוש, ובמהלכה הרופא נעזר במודל תלת-ממדי של הערמונית (שנבנה באמצעות תמונות מבדיקת MRI) ובאולטרסאונד. אלה מאפשרים לקחת דגימה באופן מדויק יותר, כך שהאבחון שמתקבל הוא איכותי יותר והסיכון לאבחון שגוי נמוך בהרבה.

אובחנתי – מה הלאה?

חשוב לדעת כי הטיפול בסרטן הערמונית ייקבע בהתאם לפרמטרים שונים, לרבות מצבו הקליני של המטופל, גילו, מיקום והיקף הגידול ומידת התפשטותו בגוף. לאחר האבחון, תותאם תוכנית טיפול אישית על ידי מומחה באורולוגיה אונקולוגית. היום ישנן אפשרויות רבות ומגוונות לטיפול בסרטן הערמונית, כולל מעקב אקטיבי, קרינה (חיצונית או פנימית), טיפול הורמונלי, ניתוח לכריתת הערמונית וטיפולים ממוקדים (טכניקות חדשניות המאפשרות לטפל בגידול הסרטני ללא צורך בכריתה).
פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית ובעל שם עולמי באבחון וטיפול ממוקד בסרטן הערמונית, עם תופעות לוואי מינימליות. פרופ' מרגל עוסק בטיפולים ממוקדים חדשניים, לרבות קריותרפיה, HIFU, NANO KNIFE. לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר שבראש העמוד.