סרטן הערמונית – איך מאבחנים?

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
סרטן הערמונית - איך מאבחנים?

סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. בשונה מסוגי סרטן אחרים, גידול ממאיר בערמונית נחשב למחלה שקטה יחסית, שמתאפיינת במקרים רבים בהיעדר תסמינים מעוררי חשד, ובקצב התקדמות איטי במיוחד. לצד זאת, ישנם גם מקרים של סרטן ערמונית שמתקדם במהירות ומתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות.

מאחר שמדובר במחלה שהיא לרוב בלתי נראית, החשד הראשוני לקיומה יעלה ברוב המקרים לאחר בדיקת PSA, הנעשית במסגרת בדיקת דם שגרתית. תהליך האבחון של סרטן הערמונית עבר שינויים רבים בשנים האחרונות, והיום שיטות האבחון הן מתקדמות יותר ויעילות הרבה יותר בזיהוי הגידול. במאמר הבא תמצאו פירוט על שלבי האבחון, כמו גם על ביופסיית פיוז׳ן החדשנית.

צעדים ראשונים לאבחון סרטן הערמונית

כאמור, החשד הראשון לגידול ממאיר בבלוטת הערמונית יעלה לרוב בבדיקת PSA. בדיקה זו מבוססת על חלבון ה-PSA, המיוצר על ידי תאי הערמונית. כאשר ישנה רמה גבוהה מהנורמה של החלבון בדם, זו עשויה להיות אינדיקציה לגידול סרטני. עם זאת, חשוב לסייג – רמות PSA גבוהות יכולות גם להצביע על מחלות אחרות, כמו הגדלה שפירה של הערמונית. מכל מקום, אם אכן נמצאה רמה גבוהה מהרגיל, השלב הבא יהיה ביצוע בדיקת MRI לערמונית. אם היא תצא תקינה, ניתן לסיים את תהליך הבירור, אך אם התגלה ממצא חשוד – הצעד הבא יהיה ביופסיית פיוז׳ן.

ביופסיית פיוז׳ן (MRI US Fusion)

עד לא מזמן, ביופסיה לערמונית נעשתה באמצעות דגימת נקודות אקראיות בבלוטה. בשיטה זו, נלקחו כ-12 דגימות בצורה עיוורת, ללא כל ידיעה לגבי מיקומו של הגידול בערמונית. מאז, השיטות השתכללו והיום אנחנו בעיקר משתמשים בשיטה מתקדמת הרבה יותר – ביופסיית פיוז׳ן (ביופסיה חכמה). מדובר בביופסיה ממוקדת, המאפשרת לאבחן באופן מדויק את הגידול, ובכך מפחיתה באופן ניכר אבחונים שגויים. מעבר לכך, רמת הדיוק הגבוהה שלה מאפשרת בהמשך לבצע טיפול נקודתי בסרטן, עם פולשנות מינימלית (המפחיתה גם תופעות לוואי) – ותוצאה מקסימלית.

כיצד ביופסיה חכמה מתבצעת?

ביופסיית פיוז׳ן מתבססת על ממצאי בדיקת ה-MRI, ועל צילום אולטרסאונד של בלוטת הערמונית. במהלך הבדיקה, הרופא המומחה משלב בין הממצאים של שתי הבדיקות הללו, לצורך נטילת דגימה מדויקת של האזור החשוד. בשונה מהדגימה העיוורת, ביופסיית פיוז׳ן מאפשרת לקיחת דגימה אך ורק מהאזורים הרלוונטיים, ללא פגיעה באזורים בריאים. השימוש בטכנולוגיה הזו מצריך מומחיות בהבנת תמונות ה-MRI והסונאר. לכן בדיקה זו לוקחת זמן רב יותר מביופסיה רגילה, אך רמת הדיוק הגבוהה שלה מהווה יתרון משמעותי שעולה על חיסרון זה. ידוע שעקומת הלימוד לביצוע ביופסיות פיוז׳ן היא תלולה – ולכן חשוב שהמבצע יהיה מאוד מיומן ומנוסה.

מעוניינים בפרטים נוספים על אבחון סרטן הערמונית? פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית, חלוץ הביופסיות החכמות (פיוז׳ן) בארץ וחלוץ הטיפולים הממוקדים בסרטן הערמונית. פרופ׳ מרגל מבצע אלפי ביופסיות חכמות בשנה. לתיאום פגישת ייעוץ עם פרופ' מרגל התקשרו למספר שבראש העמוד.