טיפול בסרטן הערמונית

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים

גידול ממאיר בערמונית יכול להישאר במשך שנים ללא שינוי, ולכן במקרים רבים הטיפול יהיה מעקב בלבד. עם זאת, ישנם מקרים שבהם הגידול מתפתח במהירות ועלול לסכן איברים נוספים בגוף. לכן, חשוב להכיר את כלל הטיפולים הזמינים לסרטן הערמונית. כדאי לדעת כי טיפול בסרטן הערמונית נקבע בהתאם לגורמים שונים, לרבות גיל המטופל ומצבו הקליני, מיקום הגידול, היקפו, מידת התפשטותו בגוף ועוד.

מעקב

טיפול בסרטן הערמונית כאשר הוא בשלב התחלתי נעשה באמצעות מעקב אקטיבי. מדובר במעקב צמוד, הכולל בדיקות שונות, לרבות בדיקות דם ל-PSA, בדיקות דימות עם MRI, וכן ביופסיות חוזרות של הערמונית. גישה זו מתאימה בעיקר לחולים במחלה ממוקדת בשלב מוקדם. יש לציין כי במסגרת המעקב כ-50% מהמטופלים יתקדמו ויזדקקו לטיפול.
חשוב להדגיש את חשיבותו של המעקב האקטיבי, שכן רק באמצעותו ניתן לוודא כי לא מתפספסת התקדמות של הסרטן.

ניתוח

טיפול בסרטן הערמונית באמצעות ניתוח (המכונה "כריתה רדיקלית של הערמונית") כולל למעשה כמה סוגים של ניתוחים, שנעשים בשיטות שונות, לרבות: גישה לפרוסקופית (זעיר פולשנית), ובסיוע רובוט דה וינצ'י. כדאי לדעת כי מרבית הניתוחים לסרטן הערמונית מתבצעים בשיטה הרובוטית – אך כאן השם מעט מטעה. אין שום דבר אוטומטי בניתוח רובוטי לכריתת הערמונית, אלא מדובר במנתח המפעיל זרועות רובוטיות, ולכן גם בניתוחים בשיטה הרובוטית ישנה חשיבות גדולה למיומנות המנתח.

קרינה

מטרתו של טיפול בסרטן הערמונית באמצעות קרינה היא להרוס את התאים הסרטניים, תוך הימנעות מנזקים נוספים לרקמות הסמוכות. ישנם שני סוגים עיקריים של טיפולי קרינה:
קרינה חיצונית (רדיותרפיה) – טיפול הנעשה באמצעות קרניים באנרגיה גבוהה.
קרינה פנימית (ברכיתרפיה) – טיפול הנעשה באמצעות גרגירים רדיואקטיביים זעירים המוכנסים לתוך הגידול עצמו.

טיפול הורמונלי

טיפול בסרטן הערמונית באמצעות הורמונים נעשה לרוב בשלב מוקדם של המחלה, כאשר המטופל אינו מתאים לטיפול באמצעות קרינה או ניתוח. לעתים טיפול זה ניתן במסגרת מעקב אקטיבי, או כטיפול משולב יחד עם טיפולי קרינה.

אפשרויות טיפול מתקדמות – טיפולים פוקליים (ממוקדים)

טיפולים פוקליים הם טיפולים מתקדמים לסרטן הערמונית, המאפשרים לטפל באזור הפגוע בלבד, תוך שימור מקסימלי (ככל הניתן) של האזורים הבריאים, והימנעות מכריתה מלאה של בלוטת הערמונית. ישנן כמה שיטות:
High Intensive Focused Ultrasound) HIFU) – שיטה חדשנית, שעושה שימוש בקרני אולטרסאונד המרוכזות באזור הפגוע, ופוגעות בגידול באמצעות חימום ממוקד.
קריותרפיה ממוקדת – בשיטה זו מכניסים מחטים שדרכן מוזרם גז ארגון, שמקפיא ומשמיד את התאים הסרטניים. מתאים למטופלים עם סרטן לא מפושט בדרגת סיכון נמוכה או בינונית.
ננונייף (Nano Knife) – טכנולוגיה חדישה המאפשרת לטפל בתאים הסרטניים באמצעות אנרגיה חשמלית, שלא גורמת לשינוי טמפרטורה באזור.
פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית, ובעל ניסיון עשיר בביצוע מאות טיפולים פוקליים בהצלחה רבה. לתיאום פגישת ייעוץ עם פרופ' מרגל התקשרו למספר שבראש העמוד.