טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח

סרטן הערמונית הוא גידול ממאיר שלרוב נוטה להתקדם בקצב איטי, ולכן האופציות הטיפוליות הן רבות ומגוונות. בחירת סוג הטיפול תיעשה בהתאם לשלב המחלה, מצבו של הגידול הסרטני, לרבות מיקומו וגודלו – וכן ייבחנו מאפיינים נוספים של המטופל, כמו גיל, מחלות רקע ועוד. בין אפשרויות הטיפול הרבות, ישנן לא מעט אופציות של טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח.

במאמר זה נדון בטיפולים שאינם כרוכים בניתוח, המיועדים בעיקר למקרים של סרטן ערמונית ממוקם (ולא גרורתי). להלן פירוט על מגוון אפשרויות טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח, כולל מעקב אקטיבי, טיפול בקרינה (המשולב עם טיפול הורמונלי), וטיפולים פוקליים.

מעקב פעיל

רלוונטי עבור מטופלים החולים במחלה ממוקדת, ונמצאים בשלב ההתחלתי של המחלה. מעקב אקטיבי כולל את הבדיקות הבאות:

  • בדיקות דם למעקב אחר רמות ה-PSA
  • בדיקות דימות עם MRI
  • ביופסיות של הערמונית

 

חשוב לציין – במסגרת המעקב האקטיבי, כמחצית מהמטופלים יזדקקו בשלב מסוים גם לטיפול נוסף.

טיפול בקרינה

סוג נוסף של טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח, שאינו גורם לכאבים, אך עשוי להוביל לתופעות לוואי (כמו עייפות כללית והפרעה ביציאות ובמתן שתן). טיפול בקרינה שואף להרוס את התאים הסרטניים, תוך הימנעות ככל הניתן מנזק נוסף לרקמות הסמוכות. ישנם שני סוגים של טיפולי קרינה לסרטן הערמונית: קרינה חיצונית – המכונה גם רדיותרפיה, הנעשית באמצעות קרניים באנרגיה גבוהה, וקרינה פנימית – המכונה גם ברכיתרפיה, הנעשית על ידי גרגירים רדיואקטיביים זעירים, המוכנסים לתוך הגידול עצמו.

במרבית המקרים, טיפול קרינתי ייעשה בשילוב של טיפול הורמונלי. טיפול באמצעות הורמונים עשוי להיות רלוונטי גם עבור מטופלים שנמצאים בשלב מוקדם של המחלה, או כאשר המטופל לא מתאים לטיפולי קרינה או לניתוח. במצבים מסוימים, טיפול הורמונלי יינתן במסגרת של מעקב אקטיבי. ישנם סוגים שונים של טיפולים הורמונליים, ביניהם חוסמי GnRH, חוסמי LH ואנטי-אנדרוגנים. לכל תרופה הורמונלית עשויות להיות תופעות לוואי שונות, מאין-אונות ובעיות זקפה, דרך גלי חום, ועד לירידה בצפיפות העצם, לכן חשוב להיוועץ ברופא המטפל לגבי תופעות הלוואי האפשריות לפני תחילת הטיפול.

טיפולים ממוקדים (פוקליים)

מדובר בטיפולים מתקדמים, המאפשרים לטפל באופן ממוקד במיוחד באזור הפגוע בלבד – תוך שימור הרקמות הבריאות באזור, ככל האפשר. כמו כן, שיטות אלה יכולות לייתר את הצורך בכריתה מלאה של בלוטת הערמונית. ישנם סוגים שונים של טיפולים ממוקדים, חלקם זעיר-פולשניים, אחרים הם לא פולשניים כלל, ולכן הם מהווים אופציה נוספת של טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח. בין השיטות הקיימות: HIFU (הנעשית באמצעות קרני אולטרסאונד), ננו נייף (המבוצעת באמצעות אנרגיה חשמלית), וקריותרפיה ממוקדת (הנעשית באמצעות גז ארגון, המשמיד את התאים הסרטניים). חשוב להיוועץ במומחה בכירורגיה אורולוגית לצורך התאמת הטיפול הטוב ביותר עבורכם.

פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית, ובעל ניסיון רב בביצוע טיפולים ממוקדים בסרטן הערמונית. לתיאום פגישת ייעוץ עם פרופ' מרגל התקשרו למספר שבראש העמוד.