בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן הערמונית

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
בדיקת דם חדשה לערמונית

עולם הרפואה התקדם רבות בעשורים האחרונים, ופיתוחים טכנולוגיים רבים תרמו לייעול יכולת האבחון, כמו גם יכולת הטיפול במחלות שונות. בשנים האחרונות, הקידמה הטכנולוגית הגיעה גם לתחום סרטן הערמונית, והיום ישנו מגוון רחב של בדיקות מתקדמות, המאפשרות אבחון יעיל של סרטן מסוג זה, שהוא גם הגידול הממאיר הנפוץ ביותר בקרב גברים. במאמר הבא נתמקד בבדיקות החדשות לגילוי סרטן הערמונית ובכל מה שכדאי לדעת על בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן הערמונית.

ביו-מרקרים וסרטן הערמונית

לפני שנסביר על הבדיקות החדשות לגילוי סרטן הערמונית, חשוב להסביר מהם ביו מרקרים וכיצד הם מסייעים לנו לאבחן גידולים ממאירים. ביו-מרקר (סמן ביולוגי) הוא שינוי ביולוגי הניתן לזיהוי ומדידה בבדיקות מעבדה ייעודיות, שמאפשר לגלות נוכחות של מחלה ולעקוב אחר התפתחותה. כאשר מדובר בסרטן הערמונית, בדיקת ביו-מרקרים מאפשרת לאבחן גידול סרטני בערמונית וכן לדעת את מידת מסוכנותו, ועל ידי כך מסייעת להתאמת טיפול באופן פרטני ויעיל יותר.

4Kscore – בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן הערמונית

בדיקת 4Kscore היא בדיקת דם הנעשית לאחר שהתגלו רמות גבוהות של PSA בדם, והיא מסייעת להבין אם יש צורך בביופסיה. הבדיקה בודקת ארבעה ביו-מרקרים, שהם למעשה חלבונים ספציפיים המהווים אינדיקציה לסרטן הערמונית. הבדיקה נשלחת למעבדה ייעודית בארה״ב, ויחד עם המידע הקליני על המטופל, ניתן באמצעותה להחליט האם יש צורך בביופסיה.

בדיקת PHI (Prostate Health Index)

בדיקת PHI היא לא עוד בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן הערמונית, אלא היא למעשה כמה בדיקות דם: בדיקת PSA, בדיקה נוספת של רמות PSA חופשי בדם והבדיקה השלישית בודקת את רמות ה-proPSA, תת-סוג של PSA, שרמתו בדם עולה כאשר מדובר בסרטן ערמונית אלים. גם בדיקה זו מסייעת לדעת האם יש צורך בבדיקת ביופסיה, והאם קיים סיכון לגידול המצריך טיפול בהקדם.

בדיקת דם IsoPSA לגילוי סרטן ערמונית

IsoPSA היא עוד בדיקת דם חדשה לגילוי סרטן הערמונית, אך זוהי בדיקה חדשנית, לא פולשנית ובעלת דיוק גבוה להערכת הסיכון לסרטן אגרסיבי בערמונית. הבדיקה מזהה את השינוי במבנה חלבון ה-PSA הנובע מקיום גידול סרטני, להבדיל מבדיקות אחרות המודדות את השינוי בריכוז ה-PSA, שיכול להיות מושפע מגורמים אחרים ולא רק מסרטן, למשל PSA מוגבר בגלל ערמונית מוגדלת או דלקת בערמונית.

חשוב לדעת כי כל הבדיקות הללו עוזרות להחליט מה הסיכון לסרטן הערמונית כאשר ה-PSA מוגבר. הן אינן עוזרות לתהליך הביופסיה. היום ניתן לשלב את הבדיקות הללו יחד עם בדיקת MRI, כדי לקבל אבחון מדויק יותר מאי פעם. כמו כן, כדאי לציין כי ישנן בדיקות דם נוספות המאפשרות להעריך ברמת דיוק גבוהה את רמת הסיכון לסרטן ערמונית אלים, אך חלקן עוד לא זמינות בארץ.

למידע נוסף על אבחון וטיפול ממוקד בסרטן הערמונית – ותיאום פגישת ייעוץ עם פרופ׳ מרגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית, התקשרו למספר שבראש העמוד.