סרטן הערמונית

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בגברים, בעיקר בגיל 50 ומעלה. תאים סרטניים בערמונית נחשבים לתופעה שכיחה באופן יחסי, בישראל אחד מתשעה גברים ילקה בסרטן הערמונית במהלך חייו. אמנם הוא נחשב סרטן המתפתח לאט, אך ישנם מקרים בהם עשוי סרטן הערמונית להתפתח בקצב מהיר ואף להתפשט לאיברים אחרים בגוף. לכן, עדיין חשוב להכיר את הסימנים ולבצע בדיקות לאבחון מוקדם. להלן מידע אודות סרטן הערמונית, גורמי הסיכון, תסמינים, אבחון וטיפול.

מהם גורמי הסיכון לסרטן הערמונית?

חשוב להדגיש כי הגורמים המובילים להתפתחות גידול סרטני בערמונית אינם ידועים במלואם, אך ניתן להצביע על מספר גורמים שנמצא כי הם עשויים להשפיע על הסיכון לפתח סרטן הערמונית:

  • גיל – כאמור, הסיכון ללקות בסרטן הערמונית עולה עם הגיל ומרבית המקרים מאובחנים בקרב גברים בני 60 ומעלה.
  • גנטיקה – במקרים מסוימים רקע תורשתי עשוי להוביל לסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן זה. סרטן הערמונית עשוי להתפתח בשל רקע גנטי, כמו מוטציות בגנים 1BRCA ו-2BRCA, שמשפיעים גם על הסיכון וגם על חומרת המחלה. ככל שהיו יותר מקרים של סרטן הערמונית במשפחה ובגיל נמוך מ-60, כך גם עולה הסיכון לנטייה תורשתית.
  • תזונה – ישנם מחקרים המצביעים על קשר מסוים בין תזונה לסיכון ללקות בסרטן הערמונית. תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ואומגה 3 עשויה להפחית את הסיכון למחלה. ואילו תזונה עשירה במזון מעובד, לרבות מזון המכיל סוכר, שומן טרנס ושומן מן החי, עשויה להגדיל את הסיכון לגידול.

התסמינים של סרטן הערמונית

בשלבים המוקדמים של המחלה, כלל לא יהיו תסמינים או סימנים חיצוניים שיצביעו עליה. לכן חשוב לבצע בדיקות לאבחון מוקדם, במיוחד מעל גיל 50. רק בשלבים מתקדמים יותר של המחלה עשויים להופיע סימנים, בעיקר בשל הלחץ שהגידול מפעיל על צינור השופכה.
התסמינים כוללים:

  • עלייה בתדירות הטלת שתן (בעיקר בשעות הלילה).
  • קושי ו/או כאב במתן שתן.
  • דם בשתן.
  • כאבים בעצמות, באגן, בירכיים ובגב התחתון (במקרים של סרטן גרורתי שהגיע לעצמות).

חשוב להדגיש כי להגדלה שפירה ולגידול ממאיר בערמונית עשויים להיות תסמינים זהים, לכן אם אתם חווים אחד או יותר מהתסמינים הללו, חשוב לפנות בהקדם לייעוץ רפואי.

כיצד מאבחנים?

גילוי מוקדם עשוי לשפר את יעילות הטיפול בסרטן הערמונית, לכן חשוב להכיר את דרכי האבחון. חשד ראשוני לסרטן הערמונית לרוב יעלה בבדיקה גופנית, כאשר הרופא מרגיש גוש, או בבדיקת דם המצביעה על עלייה ברמת ה-PSA, חלבון המופרש על ידי הערמונית שרמה גבוהה שלו עשויה להצביע על בעיות שונות בבלוטה, כולל גידול ממאיר, שפיר ודלקת. אם קיים חשד לסרטן הערמונית, תתבצע ביופסיה. היום ניתן לבצע ביופסיה חכמה המתבצעת בעזרת MRI US FUSION, המאפשרת לגלות סרטן בצורה מדויקת יותר מביופסיה סטנדרטית.
המועצה הלאומית לאונקולוגיה ממליצה לגברים מעל גיל 50 לבצע בדיקת PSA, בגברים בקבוצת סיכון גנטית יש לבצע בדיקת PSA בגיל מוקדם יותר. המשך מעקב הPSA- לאורך השנים תלוי בבדיקת הPSA- הראשונה, ולכן חשוב לפנות לאורולוג לאחר ביצוע בדיקת ה-PSA הראשונה – וכך להתאים את המעקב באופן אישי.

איך מטפלים?

קיימות אפשרויות טיפול רבות לסרטן הערמונית. שיטת הטיפול תיבחר בהתאם למאפייני הגידול ולמצבו הקליני של המטופל. האופציות הטיפוליות לסרטן הערמונית כוללות מעקב, טיפול הורמונלי, טיפול בקרינה, טיפול כימותרפי, טיפול ממוקד (פוקלי) וכריתה.
לתיאום פגישת ייעוץ אצל פרופ' מרגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית – התקשרו למספר שבראש העמוד.