ביופסיה ערמונית

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
ביופסיה-ערמונית

כל מה שצריך לדעת על בדיקת ביופסיה של הערמונית

ביופסיה של הערמונית היא בדיקה רפואית שבמהלכה נלקחת דגימה של רקמה מבלוטת הערמונית, שלאחר מכן נשלחת למעבדה לצורך בירור אם ישנו גידול סרטני באזור. הבדיקה בעבר הייתה מתבצעת לרוב בהרדמה מקומית ודרך פי הטבעת, בהנחיית מכשיר אולטרסאונד – ולכן גברים חששו מאוד מהביופסיה. אך כיום בדיקת ביופסיה ערמונית השתנתה לחלוטין. מתי יש צורך לבצע ביופסיה ערמונית? איך הבדיקה נעשית כיום? ומהי ביופסיית פיוז'ן? התשובות לכל השאלות במאמר הבא.

מתי יש לעשות בדיקת ביופסיה ערמונית?

הבדיקה נעשית כאשר עולה חשד לגידול ממאיר בבלוטת הערמונית (סרטן הערמונית). חשש לגידול סרטני יכול לעלות לאחר קבלת תוצאות בדיקת דם שמצביעות על עלייה ברמת ה-PSA בדם. PSA הוא חלבון המופרש מבלוטת הערמונית, שעלייה ברמתו עשויה להצביע על מחלות שונות, לרבות גידולים שפירים וממאירים. לכן, בעבר מטופלים עם PSA גבוה היו נשלחים אוטומטית לביופסיה, אך כיום זה לא מקובל – וישנן בדיקות נוספות שעוזרות לבדוק חשד לגידול בערמונית.

MRI ערמונית

בשנים האחרונות הבדיקות לגילוי סרטן הערמונית התקדמו רבות, ובין היתר נכנסה לשימוש נרחב יותר בדיקת ה-MRI, אמצעי דימות בעל יכולת טובה יותר להדגים את אזור הערמונית, בהשוואה לבדיקות אחרות כמו אולטרסאונד ו-CT. בדיקת MRI מאפשרת לראות ולזהות ממצאים חשודים בערמונית, ובכך מעלה את הסיכוי לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית. מעבר לכך, בעזרת MRI ניתן גם לראות את התקדמות המחלה, ולזהות גרורות באזורים סמוכים, כך שבדיקה זו מהווה גם חלק בלתי נפרד מהמעקב האקטיבי, הנעשה במטופלים שהתגלה אצלם סרטן הערמונית בשלב התחלתי. כמו כן, מידע מבדיקת MRI יכול לסייע לאחר מכן בביצוע ביופסיה מונחית MRI וביופסיה חכמה (פיוז'ן).

מהי ביופסיה חכמה (פיוז'ן)?

ביופסיית פיוז'ן, או ביופסיה חכמה, היא שיטה חדשנית לאבחון מדויק של גידולים בערמונית, המפחיתה משמעותית את הסיכון לאבחון שגוי. בשיטה זו נעשה שימוש ב-MRI – בדיקת דימות שכאמור מעניקה מבט מדויק ואיכותי יותר על האזור. בעזרת תמונות שהתקבלו מבדיקת ה-MRI, נבנה מודל תלת-ממדי של הערמונית, המוזן בזמן אמת לתמונת האולטרסאונד בזמן הביופסיה. כך ניתן לקחת דגימה – ולבצע אבחון ברמת דיוק גבוהה ביותר. ביופסיית הפיוז'ן נעשית על פי רוב בטשטוש, כך שאינה כואבת.
לפרטים נוספים על ביופסיה ערמונית ולתיאום פגישת ייעוץ אצל פרופ' מרגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית – התקשרו למספר שבראש העמוד.