בדיקת PSA

להשארת פרטים
מאמרים אחרונים
בדיקת-PSA

סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. הסיכון לחלות בסרטן זה עולה עם הגיל, ובעיקר לאחר גיל 50. בדיקות לגילוי מוקדם הן חשובות מכיוון שהמחלה מתפתחת לרוב בהדרגתיות, ובשלביה המוקדמים אינה מראה תסמינים בולטים. בדיקות סקר יכולות לסייע לאבחון מוקדם, לקבלת טיפול ולריפוי של סרטן הערמונית. גילוי מאוחר בשלבים מתקדמים יותר של המחלה עשוי לפגוע באופן משמעותי ביעילות הטיפול.

אחת הדרכים לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית היא באמצעות בדיקת PSA. מהו PSA וכיצד הוא עוזר לאבחן סרטן הערמונית? מה קורה כאשר הבדיקה יוצאת לא תקינה? כל המידע שחשוב לדעת על בדיקת PSA.

מהו PSA?

PSA (Prostate Specific Antigen) הוא חלבון המופרש מבלוטת הערמונית. מצבים כמו דלקות, זיהומים, גידולים שפירים וגידולים ממאירים – יכולים להוביל לעלייה ברמות ה-PSA, ולכן בדיקה זו יכולה לעזור באבחון סרטן הערמונית. אך מכיוון שהיא עשויה להצביע גם על מצבים רפואיים אחרים, היא אינה מספקת אבחון ודאי להימצאותה של המחלה. לכן, אם רמת ה-PSA גבוהה – צריך להמשיך בירור. כיום מקובל לבצע MRI לערמונית, אשר יכול לאבחן האם יש חשד לסרטן הערמונית.

מתי מומלץ לבצע בדיקת PSA?

ההמלצה הרווחת היא לבצע בדיקת PSA כל שנה החל מגיל 50. אך חשוב לדעת כי מומלץ לבצע בדיקה מדי שנה כבר מגיל 45 ומעלה, אם אתם משתייכים לקבוצת סיכון. אם יש לכם קרובי משפחה מדרגה ראשונה שחלו בסרטן הערמונית (במיוחד מתחת לגיל 70), ו/או אם אתם נשאים של הגנים 1BRCA או 2BRCA – אתם עלולים להיות בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן הערמונית.

כיצד בדיקת PSA מתבצעת?

הבדיקה מתבצעת כמו בדיקת דם שגרתית, על ידי לקיחת דם מהווריד והעברת הדגימה למעבדה.

מה קורה אם יוצא ערך לא תקין בבדיקה?

חשוב להסביר כי משמעות ערך ה-PSA משתנה בהתאם למאפיינים שונים, כמו גיל, מצבו הקליני של הנבדק, גודל הערמונית ועוד, לכן אין ערך שיכול להחשב תקין אצל כלל הנבדקים. צריך להתחשב בערך הPSA- ביחד עם מדדים אחרים. בעבר הערך התקין היה נחשב 4, אך מספר זה אינו מדויק. אם ישנה רמה גבוהה ולא תקינה של PSA בדם, יש צורך בהמשך בירור על ידי MRI לערמונית. היום ישנה שיטה חדשנית לבצע ביופסיה – ביופסיית פיוז'ן (MRI-US Fusion), המאפשרת גילוי ברמת דיוק גבוהה יותר. ביופסיית פיוז'ן מאפשרת אבחון מדויק של הגידול בערמונית, ובכך מפחיתה את הסיכון לטעות בגילוי. מדובר בבדיקת ביופסיה משולבת אולטרסאונד ו-MRI, שבאמצעותה ניתן לזהות, למקם ולמדוד סרטן בערמונית.

 

פרופ' דוד מרגל הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית וכירורגיה אורו-אונקולוגית, ובעל ניסיון רב באבחון וטיפול ממוקד לסרטן הערמונית בטכנולוגיות מתקדמות. התקשרו למספר שבראש העמוד לתיאום פגישת ייעוץ אצל פרופ' מרגל.