אבחון סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בגברים. הוא נפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50.

בניגוד לגידולים ממאירים אחרים, לעיתים קרובות מתאפיין סרטן הערמונית בהיעדר תסמינים כלשהם ובקצב התפתחות איטי במיוחד (בייחוד בקרב זקנים), שעשוי להימשך שנים ארוכות. ישנם מקרים בהם סרטן הערמונית גדל במהירות ואף יכול להתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות.

נשאות גנטית היא גורם סיכון משמעותי לסרטן הערמונית. ידוע כי נוכחות הגן BRCA מעלה לא רק את השכיחות לסרטן הערמונית, אלא אף את הסיכון לחלות בסרטן אלים יותר.

בחולים עם מחלה ממוקדת והתחלתית נהוג היה לבצע מעקב פעיל בלבד. במחלה מתקדמת או מפושטת, הטיפול יכול לשלב הורמונים, קרינה ואף כריתה רדיקלית של הערמונית.

היום קיימות מספר שיטות חדשות לטיפול ממוקד (פוקלי) בערמונית.
את שיטת הטיפול נתאים על פי מאפייני הגידול.

מטרתו של הטיפול הממוקד היא להשמיד את הגידול, תוך שימור האזורים החשובים לתפקוד, הורדת תופעות הלוואי ושמירה על רמת תפקוד גבוהה של הערמונית גם לאחר הטיפול.

פריצת דרך דרמטית בסרטן הערמונית

על פי המלצות המועצה הלאומית לאונקולוגיה, לגברים מגיל 50 הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה (להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה בסרטן הערמונית לפני גיל 70), מומלצות בדיקות משולבות של Prostate Specific Antigen) PSA – בדיקת דם פשוטה המודדות את רמת חלבון המופרשות בדם מבלוטת הערמונית, רמות גבוהות בדם יכולות להעיד על גידול שפיר או ממאיר בערמונית), בדיקה רקטלית ובדיקת אולטרסאונד, אחת לשנה. לאוכלוסייה שאינה בסיכון גבוה, אין המלצה לבדיקות סריקה המונית לגילוי מוקדם, אך כל אדם יכול לשקול עם רופאו את היתרונות והחסרונות שבביצוע בדיקות האבחון לסרטן הערמונית.

אם אר אי פיוז'ן (MRI US Fusion)

ביופסיה חכמה המתבצעת בסיוע אם אר אי פיוז'ן (MRI US Fusion) מאפשרת לגלות סרטן בערמונית באופן מדויק יותר משיטת הביופסיה הסטנדרטית המקובלת כיום. חשוב לדעת, אם הסרטן מתגלה בשלב מאוחר בו התפשט מעבר לערמונית – לא ניתן לרפא, ומכאן החשיבות הגדולה של האבחון המדויק.

מחקר שנערך במכון הלאומי לסרטן בארצות הברית, בהשתתפות כ-1,000 גברים אמריקאים שהראו סימני חשד לסרטן הערמונית בבדיקות קודמות של PSA או בדיקות רקטליות והוגדרו בסיכון גבוה – הוכיח באופן דרמטי כי ביופסיה חכמה המתבצעת בסיוע אם אר אי פיוז'ן (MRI US Fusion) מאפשרת לגלות סרטן בערמונית באופן מדויק יותר משיטת הביופסיה הסטנדרטית המקובלת כיום.

כל המשתתפים עברו את שני סוגי הביופסיות – ביופסיה סטנדרטית וביופסיה חכמה לערמונית – החל משנת 2007 ועד שנת 2014. במהלך שנות הבדיקה, התברר באמצעות הביופסיה הסטנדרטית שכ–460 מהמשתתפים אכן חולים בסרטן הערמונית, ואילו באמצעות הביופסיה החכמה התגלה כי בעצם ל–690 מהם יש סרטן הערמונית. המשמעות היא שהביופסיה החכמה אבחנה 30% יותר ממקרי הסרטן בסיכון גבוה לעומת הביופסיה הסטנדרטית.

פרופ' מרגל – כירורג חוקר אשר יזם ומוביל את התוכנית
לאבחון וטיפול ממוקד בסרטן הערמונית

מהן השיטות החדשות לאבחון של סרטן הערמונית?

איך ניתן לדעת אם מתפתח גידול ממאיר בערמונית?